Lymfaterapia on luonnollinen hoitomuoto, jolla ihmiskehon oma imunestejärjestelmä herätellään pehmeästi käsin pumppaamalla. Hoito on kivutonta, turvallista, lämpimästi hyväilevää ja rentouttavaa.

Imunestejärjestelmä
Imunestejärjestelmällä on elintärkeä tehtävä kehon nestetasapainon ylläpitäjänä. Se on verenkierron lisäksi kehon toinen kuljetusjärjestelmä. Imunestejärjestelmä ulottuu kehon kaikkiin elimiin ja kudoksiin. Sen tehtävä on kuljettaa kudoksista kaikki ne aineet ja nesteet takaisin verenkiertoon, mitä laskimojärjestelmä ei pysty kuljettamaan. Kuljetustehtävän lisäksi sillä on tärkeä tehtävä ihmisen vastustuskyvyn ylläpitäjänä. Imunestejärjestelmä on kehon ” terveyspoliisi”, joka auttaa puhdistamaan kehoamme.

Lymfahoito aktivoi
Kun imunestejärjestelmän toimintakyky on alentunut, valkuaisainepitoinen neste jää kudokseen ja siitä syntyy turvotusta. Turvotusta aiheuttava häiriö voi johtua monista eri syistä kuten esim. tulehduksista, traumoista, kirurgisista toimenpiteistä, sädetyksestä tai ihmisen synnynnäisistä ominaisuuksista.

Lymfahoitomenetelmä
Lymfaterapiahoito tehdään pehmeästi käsin pumppaamalla. Otteet ovat pehmeitä, rytmikkäitä ja ne noudattelevat imusuonten kulkuja. Otteet suuntautuvat kohti imusolmukkeita (kaula, kainalot, nivustaipeet, intercostaalit = kylkiluiden välit ja vatsa).

Milloin lymfahoitoa?

• Kaikenlainen turvotus ja niveltulehdukset
  • Syöpäleikkausten jälkitilat (Kela korvattavaa lääkärin hoitomääräyksellä)
  • Ortopediset, kirurgiset ja traumatologiset sairaudenkuvat ennen ja jälkeen leikkauksen