Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävät

Sosiaali- ja potilasasiavastaava

  • neuvoo potilas- ja asiakaslakien soveltamiseen liittyvissä asioissa
  • neuvoo ja avustaa tarvittaessa muistutuksen tekemisessä
  • neuvoo, miten esimerkiksi kantelu, oikaisuvaatimus ja potilasvahinkoilmoitus voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
  • tiedottaa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksista
  • kokoaa tietoa potilailta ja asiakkailta tulleista yhteydenotoista
  • seuraa ja raportoi, miten asiakkaiden ja potilaiden oikeudet kehittyvät hyvinvointialueella

Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei arvioi asiakkaan palvelutarvetta tai päätä palveluista, tutkimuksista tai hoidosta, eikä tee lääketieteellisiä päätöksiä, anna toimintamääräyksiä työntekijöille, tai ota kantaa siihen, onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko.

Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei ota kantaa esimerkiksi Kelan, edunvalvonnan, TE-palvelujen tai muiden viranomaisten toimintaan.

 

Sosiaali- ja potilasasiavastaavan yhteystiedot

1.1.2024 alkaen Torikulman Fysioterapian toimipisteessä (Orionaukio 4, 16300 Orimattila) työskentelevien itsenäisten terveydenhuollon ammatinharjoittajien sosiaali- ja potilasasiavastaavien toiminta on keskitetty Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle (PAIJATHA). Asiakkaita kehotetaan olemaan suoraan yhteydessä Päijät-Hämeen hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavaan.

Puhelinpalvelunumero:
03 819 2504

Puhelinpalveluajat:
klo 9-12 maanantai, tiistai ja torstai
klo 9-15 keskiviikko

asiavastaavat@paijatha.fi

 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella sosiaali- ja potilasasiavastaavina toimivat (tieto 1/2025):

  • Tarja Laukkanen, toiminnan vastuuhenkilö
  • Essi Lipponen
  • Annina Rinne
  • Salla Ritala

Kuntoutusyrittäjien potilasneuvonta auttaa Fysioterapia Reija Karjalainen / Torikulman Fysioterapia asiakkaita potilaan oikeuksiin liittyvissä asioissa. Potilasasianeuvonta ei korvaa Päijät-Hämeen hyvinvointialueen lakisääteistä palvelua, vaan täydentää sitä.

 

Ole yhteydessä palveluun, mikäli Sinua mietityttää

  • potilasturvallisuus ja potilasvahingot
  • potilaan väärin kohtelun riski
  • itsemääräämisoikeuden kysymykset
  • potilastietojen saaminen ja korjaaminen

 

Potilasneuvontaa antaa Kuntoutusyrittäjien juristi Juhani Saarinen

juhani.saarinen@kuntoutusyrittäjät.fi

050 3240740

 

Kuluttajaneuvonta

Kuluttajaneuvonnasta saa tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa.

Puhelinpalvelunumero:
09 51101200

 

Puhelinpalveluajat:

klo 9-12 maanantai, tiistai, keskiviikko ja perjantai

klo 12-15 torstai

 

Lataa tästä potilasneuvontaopaste