Mitä OMT-terapia tarkoittaa?
Ortopedinen manuaalinen terapia (OMT) on fysioterapian erikoisala. OMT-fysioterapeutit käyvät läpi monivuotisen fysioterapeutin jatkokoulutuksen. Se keskittyy tuki- ja liikuntaelinongelmien tutkimiseen (hermo-, lihas- ja nivelrakenteet), hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Mitä vastaanotolla tapahtuu?
Tutkimisessa huomioidaan asiakkaan asentoa, arvioidaan liikkuvuutta, testataan neurologisten oireiden esiintymistä, pyritään löytämään ongelman aiheuttaja provokaatiotestein sekä huomioidaan kehon toimivuutta ja hallintaa. Tarkan tutkimisen jälkeen valitaan sopivat terapiamuodot. Lähtökohtana on asiakkaan oman aktiviteetin tukeminen ja ohjaus virheellisten kuormitustekijöiden välttämiseksi.

Millaisia hoitokeinoja on käytettävissä?
Ortopedisessä lääketieteessä manuaalisella terapialla on tärkeä osa. Käytännön hoitokeinoina eri ongelmiin ja tarpeisiin voivat olla:

• kivun lievitys (paikallinen immobilisointi eli liikkeen estäminen tukiliivin tai teippauksen avulla)
  • lämpö- tai kylmähoidon käyttö
  • traktio eli venytys
  • liikkuvuuden vähentäminen eli hypermobiliteetin stabilointi (teippaus, tukiliivi
  • stabiloivat harjoitukset)
  • liikkuvuuden lisääminen (hieronta, lihasten aktiivinen rentouttaminen ja passiivinen venyttäminen)
  • yleinen ja spesifi nivelen mobilisointi/manipulointi
  • harjoitukset, neuvonta ja ohjaus (voimaa, kestävyyttä ja koordinaatiota lisäävä harjoittelu ja ennaltaehkäisy)

Näillä keinoilla luodaan edellytykset asiakkaan omalle harjoittelulle, joka tasapainottaa ongelman aiheuttamaa toiminnanhäiriötä ja ennaltaehkäisee oireiden uusiutumista. Viime aikaiset tutkimukset osoittavat esim. voimaharjoittelulla on suuri merkitys ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessa. Venyttelyn osuus on vain neljä prosenttia.

Hoitojakson alussa on tärkeä keskittyä kivunhallintaan. Tähän voidaan käyttää edellä mainittujen keinojen lisäksi akupunktuuria ja ultraäänihoitoa. Myös lääkärin määräämän lääkehoidon tarkoitus on rauhoittaa esim. tulehduksesta aiheutuvaa kiputilaa sekä hillitä tulehdusmekanismeja niin, että paraneminen edistyy parhaalla tavalla.

Lisätietoja osoitteesta: www.omt.org