Lantionpohjan lihakset koostuvat useista lihaksista virtsaputken ja peräaukon sekä sukuelinten alueella. Lihakset tukevat lantionpohjan toimintaa ja hyväkuntoisina ennaltaehkäisevät laskeumia ja virtsan- sekä ulosteenpidätysongelmia. Lantionpohjan lihakset toimivat keskivartalon ”lattiana” sisäelimille ja toimivat yhteistyössä pallean ja syvien vatsa- sekä selkälihasten kanssa tukien keskivartaloa. Lantionpohja on kuin napakka trampoliini, joka tukee lantion alueen elimiä. Lantionpohjan lihakset osallistuvat lannerangan asennon hallintaan, ja ne ovat yhteydessä syviin vatsa- ja selkälihaksiin.

Fysioterapiasta saadaan hyötyä suurimpaan osaan lantionpohjan alueen ongelmista. Lantionpohjan ongelmia voi olla mm. virtsan-, ulosteen- tai ilman karkailu, laskeumat ja kiputilat. Alueen lihasten hyvinvointi vaikuttaa myös seksuaalisiin toimintoihin. Ongelmat voivat oireilla vain lievästi, vaikka kuntoutukseen olisi suuri tarve.

Virtsankarkailu on erityisesti naisilla yleistä, ja sitä voi ilmetä esimerkiksi urheillessa tai ponnistusta vaativissa tilanteissa, aivastaessa tai täysin huomaamatta ilman sen selkeämpää syytä. Lantionpohjan toimintahäiriöitä esiintyy kaiken ikäisillä naisilla, joten asiakkaana voi olla mm. synnyttänyt, vaihdevuosi-ikäinen tai urheilijanuori.

Lihasten ja toimintojen tunnistaminen ei ole aina helppoa, joten oireet saattavat jatkua pitkään. Tutkimusten mukaan moni ei osaa tehdä lantionpohjan lihasten oikeanlaista supistusta, ja vaikeuksia voi olla myös löytää lihasjännityksen ja -rentouden eroa. Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset ovat voimakkaat ja niiden rentouttaminen onnistuu tarvittaessa. Ne toimivat yhteistyössä muiden lihasten kanssa ja ne aktivoituvat ennen pinnallisia lihaksia ponnistustilanteissa.

Lantionpohjan fysioterapiassa lähestymistapa on kokonaisvaltainen, koko naisen kehon yksilöllinen huomioiminen. Fysioterapiassa on käytössä moderni kuvantava ultraäänilaite, jonka avulla varmistetaan lantionpohjan -lihasten sekä keskivartalon lihasten oikeaoppinen aktivoituminen. Lantionpohjan fysioterapiassa voidaan mitata lantionpohjan lihasaktiviteettia myös EMG -biopalautelaitteella, jonka avulla voidaan tehdä erilaisia harjoitteita. Tämän lisäksi fysioterapia perustuu harjoitteiden lisäksi manuaaliseen terapiaan, jolla voidaan vaikuttaa lantionalueen, hengityselimistön ja keskivartalon hallintaan. Jokaiselle asiakkaalle laaditaan yksilöllinen hoitosuunnitelma.

Lantionpohjan lihasten kunnon sekä toiminnallisuuden voi käydä tarkistamassa, vaikka ei itse tunnistaisi suoranaisia oireita.